Nákup veteránů přináší dost velký zisk


Je třeba však pečlivě vybírat konkrétní modely. Počet majitelů těchto vozidel narůstá, na druhou stranu přitom klesá množství nadšenců, kteří si koupí vrak a sami si jej dávají v garáži dohromady.

Auto nebo motorku

Odborníci se shodují, že prakticky nezáleží na tom, zvolí-li zájemce jako předmět své investice historický motocykl či automobil. Většinou platí, že motocykl představuje mnohem menší náklady na uskladnění. V případě, že jeho majitel nemá garáž nebo jiný vhodný prostor, může jej na čas uložit i v obývacím pokoji.
Pro historický automobil je vhodná garáž se stálou teplotou nad pět stupňů. Ideální je pak možnost vystavit takové vozidlo v autosalonu nebo muzeu veteránů.
Pokud majitel nechce, aby vozidlo ztrácelo svou hodnotu, v žádném případě nesmí stát venku.

Jak nakupovat a prodávat

Zájemcům o koupi a prodej veteránů lze jen doporučit, aby si k nákupu či prodeji přizvali někoho, kdo automobilům skutečně rozumí. Důležité je i ověření pravosti veterána. Například o vozidlech Ferrari 250 GTO je známo, že jich po světě jezdí třikrát víc, než kolik automobilka opravdu vyrobila.
Má-li investor hlubší zájem o historická vozidla a nejedná se pouze o jednorázovou investici, je výhodné členství v nějakém spolku nebo klubu veteránů - ať již tuzemském nebo zahraničním. V některých z nich jsou možné i členské slevy na nákup náhradních dílů a snadnější přístup k replikám náhradních dílů.

Co nakupovat

Odborníci se vesměs shodují, že za výhodnou investici mezi motocykly lze považovat téměř jakýkoliv předválečný čtyřtakt. U automobilů zase mezi osvědčené patří MG, Rover, Morris, ale také český kabriolet Škoda Felicia. Náklady na pořízení těchto veteránů se pohybují od 100 tisíce korun.
Ve vyšší cenové hladině, tedy s investicí vyšší než půl milionu korun, jsou oblíbené značky jako Alvis, Rolls-Royce, předválečné BMW, Horch, z českých pak model Tatra 87.
Možnosti kupců jsou omezeny nejenom jejich finančními prostředky, ale také podmínkami na trhu. Obecně platí, že zahraniční vozidla bývají dražší než domácí, jejich nabídka je však širší a zhodnocení investice vyšší.
Původní cena za nákup historického vozidla se odvíjí od jeho technického stavu. Renovování vozidla není vždy nutné, ale poměrně výrazně zhodnotí investice. Může se stát, že s novým lakem za sto tisíc korun se konečná cena vozidla navýší o několikanásobek tohoto nákladu.
Veterány je možné nakoupit v České republice i v cizině. Zájemci se mohou obrátit na specializované firmy, nakupovat v bazarech, na inzerát, ale i na speciálních aukcích. Nejvíce aukcí veteránů probíhá ve Velké Británii a v Monte Carlu. Aukční síně zde zpravidla ručí za deklarovaný stav a původ vozidla. U koupi zahraničních historických automobilů, které chce zájemce dále restaurovat, je však důležité znát jejich minulost.

Co by měl splňovat vůz

Faktorů, které ovlivňují cenu, je hned několik. Vůz by měl být pokud možno atraktivní, ojedinělý, nejlépe se zajímavým designem, případně sportovní historií.
Do atraktivnosti vozu promlouvá také rok skončení výroby či zánik automobilky. U automobilů, kterých stále na silnicích jezdí několik tisíc, pochopitelně nabídka výrazně převyšuje poptávku. Zhodnocení investice tak bude trvat mnoho let a není jisté, že se investice vůbec vyplatí. Zejména v zahraničí pak cenu vozu může výrazně navýšit i jeho původní vlastník. V aukcích se často prodávají vozy slavných hvězd za vysoké finanční sumy.


Na co pamatovat při koupi a prodeji veteránů

Rady a doporučení
Obecně platí, že zahraniční vozidla bývají dražší než domácí, jejich nabídka je však širší a zhodnocení investice mnohem vyšší.
Prodáváte-li historické vozidlo a neznáte jeho přibližnou cenu, obraťte se na odhadce historických vozidel, který za poměrně málo peněz určí cenu vašeho veterána.
Doporučuje se vyzkoušet i několik obchodníků s historickými vozidly, protože pokud máte doma cenný kousek, můžete snadno přijít díky neznalosti o nemalé peníze.
Prodeji i nákupu je důležité věnovat dostatek času, spěch se může nevyplatit.
Výhodou je členství ve specializovaném spolku nebo klubu veteránů.
Vůz by měl být pokud možno atraktivní, ojedinělý, se zajímavým designem.
Co je to veterán
Podle směrnice Evropské unie týkající se technických kulturních památek jsou jako veteráni označena auta vyrobená do roku 1979.