Podle nejnovější studie celosvětové sítě členských společností KPMG Never catch a falling knife mezi více než 850 výkonnými manažery z 29 zemí vnímají firmy z Asie ekonomickou recesi jako velkou příležitost provést velké změny v oblasti řízení. Evropské společnosti naproti tomu stále nejsou rozhodnuty, jak na současnou recesi reagovat.

Téměř 90 % společností v Japonsku a 84 % společností v Singapuru plánuje v příští dekádě radikálně změnit své obchodní modely. V Indii to je 72 a v Číně 66 %. V České republice a Nizozemsku to je pouhých 20 %. Podobně nízké hodnoty vykazují i další evropské státy - Belgie (25 %), Maďarsko (30 %) či Velká Británie (42 %). Nejvyšší "evropské" procento zaznamenala studie mezi irskými respondenty, kde jich zásadní změny očekává 63 %.

EVROPA SI ZOUFÁ

V Evropě je vysoké procento respondentů, podle nichž je současná ekonomická krize specifická a s podobnou situací nemají žádnou zkušenost. V celosvětovém měřítku má podobný názor jen 15 % dotazovaných. Ale například v Německu, Itálii nebo Maďarsku je toto procento mnohem vyšší, kolem 40 %. Tyto výsledky ukazují, že v Evropě mají společnosti potíže s tím, aby našly strategii, která by jim napomohla vyrovnat se s aktuálním hospodářským poklesem.

STÁTE, POMOZ!

Řada evropských společností se spoléhá na vládní aktivity a připravované protikrizové balíčky a také lepší regulaci ve finančním sektoru. Téměř třetina respondentů (28 % ve Španělsku, 24 % v Nizozemsku a 20 % v Polsku) je přesvědčena, že právě toto je krok dopředu.

Naproti tomu v Japonsku tento názor nevyjádřil nikdo z dotazovaných. V Singapuru to bylo pouhých 8 %. V těchto zemích respondenti upřednostňovali snížení výdajů, v Japonsku se navíc zaměřovali na zlepšení řízení rizik a plánování.

Část respondentů z Indie, Číny nebo Singapuru nevnímá současné ekonomické problémy jako něco nového, ale spíše jako součást pravidelného procesu obnovy, který je pro dlouhodobý ekonomický rozvoj nezbytný.

OŽIVENÍ NAPŘESROK

V jedné oblasti se však respondenti shodli - kdy se začne světová ekonomika opět zotavovat. Více než polovina z nich je přesvědčena, že oživení nastane již v roce 2010, zatímco 22 % odkazuje spíše k roku 2011 a jen 7 % pak až k roku 2012. Pouze 1 % dotazovaných sdílí pesimistický názor, že situace celosvětové ekonomiky zůstane ještě v roce 2014 stejná.

V ČESKU JEN ÚSPORY

Jen 45 % dotazovaných společností z České republiky se chystá během následujícího roku provést změny ve svých strategiích, což ukazuje na určitou míru důvěry v budoucí vývoj. Nutí je k tomu zejména měnící se nákupní návyky spotřebitelů a tlak na cashflow. V dlouhodobější perspektivě pouhých 20 % společností plánuje v následující dekádě uskutečnit strategické změny, aby zlepšily svoji pozici na trhu.

Pro české společnosti, které se rozhodly uskutečnit změny, je v současnosti největší překážkou cena. Tu se chystá změnit celých 100 % respondentů (ovšem 75 % firem pak jako důvod pro změnu uvedlo měnící se situaci na stávajících exportních trzích).

České společnosti chtějí především změnit své výdaje a efektivitu - 85 % dotazovaných se chce zaměřit na optimalizaci obchodních procesů, stejné procento pak na snížení výdajů na nákup. 10 % respondentů plánuje zredukovat majetkové portfolio a outsourcing.

CO S REGULACÍ?

Řada zemí v celosvětovém průzkumu KPMG zdůraznila, že vyšší finanční regulace je důležitá. "Překvapilo nás, že pouze pět procent českých společností se domnívá, že hlavní poučení, které nám krize dala, je nutnost lepšího regulatorního prostředí," říká Jan Žůrek, partner společnosti KPMG Česká republika, zodpovědný za daňové poradenství, a dodává: "Je to dáno pravděpodobně tím, že v České republice nedošlo k selhání finančních institucí jako v USA."

ČESKÁ BEZRADNOST

Pro 30 % českých společností představuje současná ekonomická krize nebývalou situaci, na níž nelze aplikovat žádné poznatky získané z předchozích období. Pouze 15 % společností je přesvědčeno, že by zotavení současné ekonomiky napomohlo snížení daní, 35 % dotazovaných by upřednostnilo více vládní podpory, zejména ve formě investic do infrastruktury.

Mírný optimismus českých společností se odráží ve zjištění, že 65 % respondentů z České republiky plánuje v nejbližších 18 měsících nové investice do svých podniků. Finance na tyto aktivity chtějí získat převážně prostřednictvím bankovních půjček a našetřených zisků.


Poznámka:

Průzkum provedla oddělení Daňového poradenství celosvětové sítě členských společností KPMG a byl představen na setkání Europe Middle East and Africa Tax Summit 2009 v Londýně 2. až 4. června.